Megtekintve: 23684 alkalommal
Örömhír - A. év
Sebestyén Péter: KINCS MÉLYRE ÁSVA |
Virrasztva várakozni
Advent 1. vasárnapja
Izajás próféta látomása elénk vetíti a messiási időket, amikor Isten megmutatja irgalmas szeretetét
népe iránt. Jézus Krisztusban minden ember meghívást kapott „az Úr hegyére”, Sion templomába, ahol a
megtestesült Ige békét és igazságot hirdet minden népnek. Jákob háza az egyház.
tovább »
Izajás próféta látomása elénk vetíti a messiási időket, amikor Isten megmutatja irgalmas szeretetét
népe iránt. Jézus Krisztusban minden ember meghívást kapott „az Úr hegyére”, Sion templomába, ahol a
megtestesült Ige békét és igazságot hirdet minden népnek. Jákob háza az egyház.
Advent 2. vasárnapja
Advent második vasárnapján Izajás próféta és Keresztelő Szent János kalauzol.
tovább »
Advent második vasárnapján Izajás próféta és Keresztelő Szent János kalauzol.
Advent 3. vasárnapja
Az advent örömteli várakozás. A nagyböjttől is ez különbözteti meg. A rózsaszín vasárnap harmadik
gyertyájának fényénél nemcsak óvatos örömre szólít fel, hanem a próféta szavával már bátran láttatni meri
a közelgő messiási idő megvalósulását.
tovább »
Az advent örömteli várakozás. A nagyböjttől is ez különbözteti meg. A rózsaszín vasárnap harmadik
gyertyájának fényénél nemcsak óvatos örömre szólít fel, hanem a próféta szavával már bátran láttatni meri
a közelgő messiási idő megvalósulását.
Advent 4. vasárnapja
Karnyújtásnyira már a karácsony ünnepe. Adventi koszorúnk negyedik gyertyája már bevilágítja a néhány napig még nyúló éjszakák fényét.
tovább »
Karnyújtásnyira már a karácsony ünnepe. Adventi koszorúnk negyedik gyertyája már bevilágítja a néhány napig még nyúló éjszakák fényét.
Szent család vasárnapja
A család nem keresztény találmány. Egyidős az emberiséggel. A legkisebb emberi közösség, de az ember életének legáltalánosabban elfogadott színtere. Karácsonyt is a család ünnepeként szoktuk emlegetni. Isten beleszületett az emberi családba, hogy azt szentté, szentséggé tegye.
tovább »
A család nem keresztény találmány. Egyidős az emberiséggel. A legkisebb emberi közösség, de az ember életének legáltalánosabban elfogadott színtere. Karácsonyt is a család ünnepeként szoktuk emlegetni. Isten beleszületett az emberi családba, hogy azt szentté, szentséggé tegye.
Karácsony utáni 2. vasárnap
1. Én a Fölséges szájából születtem… sátradat Jákobban üsd fel
(Sir 24,1–12)
Jézus, Sirák fia a személyes bölcsességről ír, aki maga az Isten. A bölcsesség azonosítja magát a magasságbelivel, de mégis különbözik tőle. Az egyházatyák, a Biblia szakemberei általában Jézus Krisztust vagy a Szentlelket olvassák ki ebből a vallomásból.
tovább »
1. Én a Fölséges szájából születtem… sátradat Jákobban üsd fel
(Sir 24,1–12)
Jézus, Sirák fia a személyes bölcsességről ír, aki maga az Isten. A bölcsesség azonosítja magát a magasságbelivel, de mégis különbözik tőle. Az egyházatyák, a Biblia szakemberei általában Jézus Krisztust vagy a Szentlelket olvassák ki ebből a vallomásból.
Vízkereszt utáni vasárnap
1. Nézzétek a szolgám… a megtört nádszálat nem töri össze, a pislákoló mécsbelet nem oltja ki.(Iz 42,1–7)
Az Úr szenvedő szolgájáról szóló izajási jövendölés az eljövendő Messiás magatartását villantja fel sokatmondó képein keresztül.
tovább »
1. Nézzétek a szolgám… a megtört nádszálat nem töri össze, a pislákoló mécsbelet nem oltja ki.(Iz 42,1–7)
Az Úr szenvedő szolgájáról szóló izajási jövendölés az eljövendő Messiás magatartását villantja fel sokatmondó képein keresztül.
Évközi 2. vasárnap
1. Kevés az, hogy szolgám légy… a nemzetek világosságává tettelek. (Iz 49,3–6)
Az adventi Messiás-jövendölések csengnek vissza Izajás próféciájában. Az Úr szenvedő szolgájáról szóló szentírási részek sok fejtörést okoztak a Biblia kutatóinak, mind a mai napig nem sikerült egységes álláspontot kialakítaniuk e tekintetben.
tovább »
1. Kevés az, hogy szolgám légy… a nemzetek világosságává tettelek. (Iz 49,3–6)
Az adventi Messiás-jövendölések csengnek vissza Izajás próféciájában. Az Úr szenvedő szolgájáról szóló szentírási részek sok fejtörést okoztak a Biblia kutatóinak, mind a mai napig nem sikerült egységes álláspontot kialakítaniuk e tekintetben.
Évközi 3. vasárnap
1. A nép, mely sötétségben jár, nagy fényességet lát… Úgy örülnek majd…, ahogy aratáskor szoktak örülni. (Iz 8,23b–9,3)
Ez a jövendölés már szerepelt ugyan a karácsonyi éjféli mise olvasmányai között, de a mai összefüggésben más értelemmel is gazdagodik.
tovább »
1. A nép, mely sötétségben jár, nagy fényességet lát… Úgy örülnek majd…, ahogy aratáskor szoktak örülni. (Iz 8,23b–9,3)
Ez a jövendölés már szerepelt ugyan a karácsonyi éjféli mise olvasmányai között, de a mai összefüggésben más értelemmel is gazdagodik.
Évközi 4. vasárnap
1. Keressétek az Urat… csak egy szerény, kis népet hagyok meg belőled, Izrael maradékát, amely az Úr nevében reménykedik. (Szof 2,3.3,12–13)
Szofoniás próféta a Kr. előtti 7. század közepén élt és működött Jeruzsálemben.
tovább »
1. Keressétek az Urat… csak egy szerény, kis népet hagyok meg belőled, Izrael maradékát, amely az Úr nevében reménykedik. (Szof 2,3.3,12–13)
Szofoniás próféta a Kr. előtti 7. század közepén élt és működött Jeruzsálemben.
Évközi 5. vasárnap
1. Íme – ez a böjt, amely tetszik nekem – törd meg az éhezőnek kenyeredet… akkor majd sebed gyorsan beheged. (Iz 58,7–10)
A harmadik Izajásnak becézett próféta fogság utáni szavai nemcsak vigasztalnak, hanem a böjt igazi értelmére is rávilágítanak.
tovább »
1. Íme – ez a böjt, amely tetszik nekem – törd meg az éhezőnek kenyeredet… akkor majd sebed gyorsan beheged. (Iz 58,7–10)
A harmadik Izajásnak becézett próféta fogság utáni szavai nemcsak vigasztalnak, hanem a böjt igazi értelmére is rávilágítanak.
Évközi 6. vasárnap
1. Ha meg akarod tartani a parancsokat, azok megtartanak téged… élet és halál, jó és rossz van az ember előtt. (Sirák 15,15–20)
A bölcsességi irodalom egyik gyöngyszeme Jézus, Sirák fia könyve, amely kb. Kr. előtt 180-ban keletkezett.
tovább »
1. Ha meg akarod tartani a parancsokat, azok megtartanak téged… élet és halál, jó és rossz van az ember előtt. (Sirák 15,15–20)
A bölcsességi irodalom egyik gyöngyszeme Jézus, Sirák fia könyve, amely kb. Kr. előtt 180-ban keletkezett.
Évközi 7. vasárnap
1. Szentek legyetek, mert én, az Úr, szent vagyok!… szeresd felebarátodat, mint magadat – én vagyok az Úr! ( Lev 19,1;2,17–18)
A felebarát szeretete az ószövetségben is megvolt. Isten a saját tekintélyére hivatkozva kéri, parancsolja, hiszen ha ő szereti népét, annak minden gyermekét, azoknak is testvérként kell egymáshoz viszonyulniuk.
tovább »
1. Szentek legyetek, mert én, az Úr, szent vagyok!… szeresd felebarátodat, mint magadat – én vagyok az Úr! ( Lev 19,1;2,17–18)
A felebarát szeretete az ószövetségben is megvolt. Isten a saját tekintélyére hivatkozva kéri, parancsolja, hiszen ha ő szereti népét, annak minden gyermekét, azoknak is testvérként kell egymáshoz viszonyulniuk.
Évközi 8. vasárnap
1. Megfeledkezhet-e csecsemőjéről az asszony?… S még ha az megfeledkeznék is, én akkor sem feledkezem meg rólad. (Iz 49,14–14)
A biblikus szakemberek véleménye, hogy Izajás könyvét tulajdonképpen hárman írták. A 66 fejezetből álló prófétai könyv túlnyomó többségének (a 40. fejezetig) szerzője egyöntetűen a Kr. előtti 7. században élt és tevékenykedett próféta, Izajás.
tovább »
1. Megfeledkezhet-e csecsemőjéről az asszony?… S még ha az megfeledkeznék is, én akkor sem feledkezem meg rólad. (Iz 49,14–14)
A biblikus szakemberek véleménye, hogy Izajás könyvét tulajdonképpen hárman írták. A 66 fejezetből álló prófétai könyv túlnyomó többségének (a 40. fejezetig) szerzője egyöntetűen a Kr. előtti 7. században élt és tevékenykedett próféta, Izajás.
Évközi 9. vasárnap
1. Áldást és átkot ajánlok ma fel nektek. (MTörv 11,18.26–28)
Mózes öt könyvének, a Tórának egyik legfontosabb könyve a Második törvénykönyv, latinosan Deuteronomium.
tovább »
1. Áldást és átkot ajánlok ma fel nektek. (MTörv 11,18.26–28)
Mózes öt könyvének, a Tórának egyik legfontosabb könyve a Második törvénykönyv, latinosan Deuteronomium.
Nagyböjt 1. vasárnapja
1. Erre felnyílt a szemük, és észrevették, hogy mezítelenek…
(Ter 2,7–9; 3,1–7)
Mózes első könyvének elején kétféle teremtéstörténetet is találunk. Feltűnő a kettő közötti stílusbeli különbség. Az első a papi kódex.
tovább »
1. Erre felnyílt a szemük, és észrevették, hogy mezítelenek…
(Ter 2,7–9; 3,1–7)
Mózes első könyvének elején kétféle teremtéstörténetet is találunk. Feltűnő a kettő közötti stílusbeli különbség. Az első a papi kódex.
Nagyböjt 2. vasárnapja
1. Vonulj ki földedről… Nagy néppé teszlek… Általad áldást nyer a föld minden nemzetsége. (Ter 12,1–4a)
A Biblia nem írja, milyen formában kapta Ábrahám a kinyilatkoztatást. De a névváltozás, Ábrám-Ábrahám is jelzi, hogy hite, engedelmessége révén egész élete, sőt a családjáé is átalakult.
tovább »
1. Vonulj ki földedről… Nagy néppé teszlek… Általad áldást nyer a föld minden nemzetsége. (Ter 12,1–4a)
A Biblia nem írja, milyen formában kapta Ábrahám a kinyilatkoztatást. De a névváltozás, Ábrám-Ábrahám is jelzi, hogy hite, engedelmessége révén egész élete, sőt a családjáé is átalakult.
Nagyböjt 3. vasárnapja
1. A nép azonban szomjas volt, és zúgolódott Mózes ellen… A helyet Masszának és Meribának nevezte el. (Kiv 17,3–7)
A Sinai-hegység völgyében, Refidimnél, vagy ahogyan a Szentírás írja, Szin pusztájában tikkasztó a hőség.
tovább »
1. A nép azonban szomjas volt, és zúgolódott Mózes ellen… A helyet Masszának és Meribának nevezte el. (Kiv 17,3–7)
A Sinai-hegység völgyében, Refidimnél, vagy ahogyan a Szentírás írja, Szin pusztájában tikkasztó a hőség.
Nagyböjt 4. vasárnapja
1. Ne a külsejét és a magas termetét nézd… Az ember a külsőt nézi, az Úr azonban a szívet. (1Sám 16,1b.6–7.10–13a)
Minden hivatás titok. A Dávidé is. Júda törzsei sem vették eleinte komolyan Isten értékrendjének különösségét, később aztán csak felkenték „újra” Dávidot.
tovább »
1. Ne a külsejét és a magas termetét nézd… Az ember a külsőt nézi, az Úr azonban a szívet. (1Sám 16,1b.6–7.10–13a)
Minden hivatás titok. A Dávidé is. Júda törzsei sem vették eleinte komolyan Isten értékrendjének különösségét, később aztán csak felkenték „újra” Dávidot.
Nagyböjt 5. vasárnapja
1. Nézzétek, kinyitom sírjaitokat, és kihozlak benneteket… Belétek oltom lelkemet és életre keltek. (Ez 37,12–14)
Ezekiel próféta látomása nem valami horrorfilm nyitánya, ahogyan gyerekésszel elképzeltük.
tovább »
1. Nézzétek, kinyitom sírjaitokat, és kihozlak benneteket… Belétek oltom lelkemet és életre keltek. (Ez 37,12–14)
Ezekiel próféta látomása nem valami horrorfilm nyitánya, ahogyan gyerekésszel elképzeltük.
Virágvasárnap
1. Nem rejtettem el arcomat azok elől, akik gyaláztak és leköpdöstek. Isten az Úr megsegít, ezért nem vallok szégyent. (Iz 50,4–7)
Az Úr szenvedő szolgáját Krisztussal azonosítjuk. Benne valóra válik a próféta látnoki szava.
tovább »
1. Nem rejtettem el arcomat azok elől, akik gyaláztak és leköpdöstek. Isten az Úr megsegít, ezért nem vallok szégyent. (Iz 50,4–7)
Az Úr szenvedő szolgáját Krisztussal azonosítjuk. Benne valóra válik a próféta látnoki szava.
Húsvétvasárnap
1. Mi tanúi vagyunk mindannak, amit Júdea egész területén és Jeruzsálemben tett… nekünk, akik ettünk és ittunk vele halálából való feltámadása után. (ApCsel 10,34a.37–43)
Péter apostol az, aki az első pogányt, Kornéliuszt felveszi az egyházba.
tovább »
1. Mi tanúi vagyunk mindannak, amit Júdea egész területén és Jeruzsálemben tett… nekünk, akik ettünk és ittunk vele halálából való feltámadása után. (ApCsel 10,34a.37–43)
Péter apostol az, aki az első pogányt, Kornéliuszt felveszi az egyházba.
Húsvét 2. vasárnapja
1. Állhatatosan kitartottak az apostolok tanításában és közösségében, a kenyértörésben és az imádságban. (ApCsel 2,42–47)
Húsvét második vasárnapjának első olvasmánya az első keresztények hitéletét, a pünkösd utáni jeruzsálemi egyház jellemzőit festi le.
tovább »
1. Állhatatosan kitartottak az apostolok tanításában és közösségében, a kenyértörésben és az imádságban. (ApCsel 2,42–47)
Húsvét második vasárnapjának első olvasmánya az első keresztények hitéletét, a pünkösd utáni jeruzsálemi egyház jellemzőit festi le.
Húsvét 3. vasárnapja
1. Isten ezt a Jézust támasztotta fel, akinek mi mind tanúi vagyunk. (ApCsel 2,14.22–33)
Az első olvasmányban Péter apostol pünkösdi beszédéből kapunk ízelítőt. Szinte alig lehet ráismerni erre a Péterre.
tovább »
1. Isten ezt a Jézust támasztotta fel, akinek mi mind tanúi vagyunk. (ApCsel 2,14.22–33)
Az első olvasmányban Péter apostol pünkösdi beszédéből kapunk ízelítőt. Szinte alig lehet ráismerni erre a Péterre.
Húsvét 4. vasárnapja
1.Mit tegyünk, hát emberek, testvérek? Térjetek meg – felelte Péter… és megkapjátok a Szentlélek ajándékát. (ApCsel 2,14a.36-41)
Péter apostol tüzes pünkösdi beszéde nem maradt hatástalan. Aznap mintegy háromezren keresztelkedtek meg, és elindult az egyház élete.
tovább »
1.Mit tegyünk, hát emberek, testvérek? Térjetek meg – felelte Péter… és megkapjátok a Szentlélek ajándékát. (ApCsel 2,14a.36-41)
Péter apostol tüzes pünkösdi beszéde nem maradt hatástalan. Aznap mintegy háromezren keresztelkedtek meg, és elindult az egyház élete.
Húsvét 5. vasárnapja
1. Nem volna rendjén, ha elhanyagolnánk Isten szavát…
(ApCsel 6,1–7)
Már az egyház indulásakor, az apostolok idejében is nagy gond és kihívás volt, hogy az evangelizáció súlypontja nehogy a szociális kérdésekre tevődjék.
tovább »
1. Nem volna rendjén, ha elhanyagolnánk Isten szavát…
(ApCsel 6,1–7)
Már az egyház indulásakor, az apostolok idejében is nagy gond és kihívás volt, hogy az evangelizáció súlypontja nehogy a szociális kérdésekre tevődjék.
Húsvét 6. vasárnapja
1. Imádkoztak értük… Rájuk tették hát kezüket, s erre megkapták a Szentlelket. (ApCsel 8,5–8.14–17)
Az Apostolok Cselekedeteinek 8. fejezete Fülöp diakónus működését mondja el.
tovább »
1. Imádkoztak értük… Rájuk tették hát kezüket, s erre megkapták a Szentlelket. (ApCsel 8,5–8.14–17)
Az Apostolok Cselekedeteinek 8. fejezete Fülöp diakónus működését mondja el.
Húsvét 7. vasárnapja
1. Fölmentek az emeleti terembe, ahol együtt szoktak lenni.
(ApCsel 1,12–14)
Jézus negyven napon át megjelent tanítványainak, együtt evett velük, tanította őket, hogy meggyőzze a feltámadás valóságáról.
tovább »
1. Fölmentek az emeleti terembe, ahol együtt szoktak lenni.
(ApCsel 1,12–14)
Jézus negyven napon át megjelent tanítványainak, együtt evett velük, tanította őket, hogy meggyőzze a feltámadás valóságáról.
Pünkösdvasárnap
1. Mindannyiukat eltöltötte a Szentlélek, és különböző nyelveken kezdtek beszélni. (ApCsel 2,1–11)
Pünkösd ünnepének görög megnevezése (Pentekosté, jelentése:50) a zsidó húsvét utáni ötvenedik napra utal.
tovább »
1. Mindannyiukat eltöltötte a Szentlélek, és különböző nyelveken kezdtek beszélni. (ApCsel 2,1–11)
Pünkösd ünnepének görög megnevezése (Pentekosté, jelentése:50) a zsidó húsvét utáni ötvenedik napra utal.
Szentháromság vasárnapja
1. Mózes segítségül hívta az Úr nevét. Az Úr elvonult… Mózes sietve földig hajolt, leborult. (Kiv 34,4b–6.8–9)
A gyarló ember és a végtelen fölségű Isten közti különbség áthidalhatatlan.
tovább »
1. Mózes segítségül hívta az Úr nevét. Az Úr elvonult… Mózes sietve földig hajolt, leborult. (Kiv 34,4b–6.8–9)
A gyarló ember és a végtelen fölségű Isten közti különbség áthidalhatatlan.
Évközi 13. vasárnap
1. Elizeus egy nap elindult és átment Sunembe. Ott lakott egy előkelő asszony, aki meghívta asztalához. (2Kir 4,8–11.14–16a)
Elizeusnak, Illés próféta tanítványának és méltó utódjának legendás története igen hasonlít az Assisi Szent Ferencről szóló színes beszámolók gyűjteményéhez, a Fiorettihez.
tovább »
1. Elizeus egy nap elindult és átment Sunembe. Ott lakott egy előkelő asszony, aki meghívta asztalához. (2Kir 4,8–11.14–16a)
Elizeusnak, Illés próféta tanítványának és méltó utódjának legendás története igen hasonlít az Assisi Szent Ferencről szóló színes beszámolók gyűjteményéhez, a Fiorettihez.
Évközi 14. vasárnap
1. Ujjongj Sion leánya… nézd, közeleg királyod. (Zak 9,9–10)
A Másod-Zakariásnak is nevezett bibliai könyvet közvetlenül Makedón Nagy Sándor megszállása után (Kr. e. 332) írták, és benne már összefonódnak a Messiás-várás különféle irányzatai.
tovább »
1. Ujjongj Sion leánya… nézd, közeleg királyod. (Zak 9,9–10)
A Másod-Zakariásnak is nevezett bibliai könyvet közvetlenül Makedón Nagy Sándor megszállása után (Kr. e. 332) írták, és benne már összefonódnak a Messiás-várás különféle irányzatai.
Évközi 15. vasárnap
1. Éppúgy lesz szavaimmal is…(Iz 55,10–11)
Izajás próféta mély értelmű szimbóluma mindenki számára érthető és kézzel fogható.
tovább »
1. Éppúgy lesz szavaimmal is…(Iz 55,10–11)
Izajás próféta mély értelmű szimbóluma mindenki számára érthető és kézzel fogható.
Évközi. 16. vasárnap
1. Mivel igazságos vagy, mindent igazságosan intézel…
(Bölcs 12,13.16–19)
A Bölcsesség könyvét hithű zsidó írta és a görög kultúrát is észlelni sorain.
tovább »
1. Mivel igazságos vagy, mindent igazságosan intézel…
(Bölcs 12,13.16–19)
A Bölcsesség könyvét hithű zsidó írta és a görög kultúrát is észlelni sorain.
Évközi 17. vasárnap
1. Gibeonban megjelent az Úr Salamonnak, éjszaka, álmában. (1Kir 3,5.7–12)
Gibeon Jeruzsálemtől északnyugatra, mintegy 10 kilométerre feküdt, a 900 m magas hegyen.
tovább »
1. Gibeonban megjelent az Úr Salamonnak, éjszaka, álmában. (1Kir 3,5.7–12)
Gibeon Jeruzsálemtől északnyugatra, mintegy 10 kilométerre feküdt, a 900 m magas hegyen.
Évközi 18. vasárnap
1. Ti szomjazók, gyertek a vizekhez, mind…!(Iz 55,1–3)
A Másod-Izajásnak nevezett próféta közvetlenül a babiloni fogság előtt vigasztalja és bátorítja népét.
tovább »
1. Ti szomjazók, gyertek a vizekhez, mind…!(Iz 55,1–3)
A Másod-Izajásnak nevezett próféta közvetlenül a babiloni fogság előtt vigasztalja és bátorítja népét.
Évközi 19. vasárnap
1. Az Úr elvonult arra…A tüzet enyhe szellő kísérte. (1Kir 19,9a.11–13)
Illés próféta a pusztába menekül Jezabel királynő haragja elől. Van félnivalója, mert túlbuzgóságból megölette a pogány Baál isten papjait, holott ezt nem kérte az Úr.
tovább »
1. Az Úr elvonult arra…A tüzet enyhe szellő kísérte. (1Kir 19,9a.11–13)
Illés próféta a pusztába menekül Jezabel királynő haragja elől. Van félnivalója, mert túlbuzgóságból megölette a pogány Baál isten papjait, holott ezt nem kérte az Úr.
Évközi 20. vasárnap
1. Az idegenek fiait,… mind elvezetem szent hegyemre…(Iz 56,1.6–7)
A biblikus hagyomány Izajás könyvének 56. fejezetétől kezdődően az ún. Harmadik Izajásnak nevezett ismeretlen prófétát jelöli meg szerzőként.
tovább »
1. Az idegenek fiait,… mind elvezetem szent hegyemre…(Iz 56,1.6–7)
A biblikus hagyomány Izajás könyvének 56. fejezetétől kezdődően az ún. Harmadik Izajásnak nevezett ismeretlen prófétát jelöli meg szerzőként.
Évközi 21. vasárnap
1. Elmozdítalak hivatalodból… szolgámat, Eljakimot köntösödbe öltöztetem… az ő vállára teszem Dávid házának kulcsát. (Iz 22,19–23)
A déli királyságban működő próféta a Kr. előtti 8. század végén, az ország történetének egyik legnehezebb korszakában jövendöl.
tovább »
1. Elmozdítalak hivatalodból… szolgámat, Eljakimot köntösödbe öltöztetem… az ő vállára teszem Dávid házának kulcsát. (Iz 22,19–23)
A déli királyságban működő próféta a Kr. előtti 8. század végén, az ország történetének egyik legnehezebb korszakában jövendöl.
Évközi 22. vasárnap
1. Rászedtél, Uram, s én hagytam, hogy rászedj! (Jer 20,7–9)
A zaklatott lelkű Jeremiás szinte az egyetlen, aki személyes vallomást tesz, mit jelent számára a prófétai küldetés.
tovább »
1. Rászedtél, Uram, s én hagytam, hogy rászedj! (Jer 20,7–9)
A zaklatott lelkű Jeremiás szinte az egyetlen, aki személyes vallomást tesz, mit jelent számára a prófétai küldetés.
Évközi 23. vasárnap
1. Ha… meginted az istentelent…, de nem tér le útjáról, meghal ugyan gonoszsága miatt, de te megmented életedet.(Ez 33,7–9)
Ezekiel, a babiloni fogság idején működő pap-próféta, miközben népe sorsában osztozik, felelősségtudatot is ébreszt bennük, és emlékezteti őket Isten törvényeire.
tovább »
1. Ha… meginted az istentelent…, de nem tér le útjáról, meghal ugyan gonoszsága miatt, de te megmented életedet.(Ez 33,7–9)
Ezekiel, a babiloni fogság idején működő pap-próféta, miközben népe sorsában osztozik, felelősségtudatot is ébreszt bennük, és emlékezteti őket Isten törvényeire.
Évközi 24. vasárnap
1. Bocsáss meg a másik embernek, ha vétett, imádkozz, s neked is megbocsátják vétked. (Sir 27,30–28,7)
Sirák fia, a jeruzsálemi bölcs (Kr. e. 180 körül) már sejti, hogy a bosszúállás „szabálya” ellenkezik Isten főparancsával.
tovább »
1. Bocsáss meg a másik embernek, ha vétett, imádkozz, s neked is megbocsátják vétked. (Sir 27,30–28,7)
Sirák fia, a jeruzsálemi bölcs (Kr. e. 180 körül) már sejti, hogy a bosszúállás „szabálya” ellenkezik Isten főparancsával.
Évközi 25. vasárnap
1. Az én gondolataim nem a ti gondolataitok, és az én útjaim nem a ti utaitok…(Iz 55,6–9)
Ezekkel a szavakkal bátorítja és vigasztalja a babiloni fogság száműzöttjeit a próféta. Az ember képtelen felfogni Isten titkát, bölcsességét, útjait.
tovább »
1. Az én gondolataim nem a ti gondolataitok, és az én útjaim nem a ti utaitok…(Iz 55,6–9)
Ezekkel a szavakkal bátorítja és vigasztalja a babiloni fogság száműzöttjeit a próféta. Az ember képtelen felfogni Isten titkát, bölcsességét, útjait.
Évközi 26. vasárnap
1. Amikor a bűnös elfordul a bűntől… megmenti életét.
(Ez 18,25–28)
A próféta azzal vigasztalja népét, hogy Isten előtt senki nincs elveszve.
tovább »
1. Amikor a bűnös elfordul a bűntől… megmenti életét.
(Ez 18,25–28)
A próféta azzal vigasztalja népét, hogy Isten előtt senki nincs elveszve.
Évközi 27. vasárnap
1. A barátomnak volt egy szőlőskertje… (Iz 5,1–7)
A próféta ebben a nagyszerű költeményben Isten gyengéd szeretetéről beszél.
tovább »
1. A barátomnak volt egy szőlőskertje… (Iz 5,1–7)
A próféta ebben a nagyszerű költeményben Isten gyengéd szeretetéről beszél.
Évközi 28. vasárnap
1. A Seregek Ura minden nemzetnek bőséges lakomát rendez
(Iz 25,6–10a)
A lakoma már a prófétai nyelvezetben is Isten és az ember szeretetteljes kapcsolatát jelenti.
tovább »
1. A Seregek Ura minden nemzetnek bőséges lakomát rendez
(Iz 25,6–10a)
A lakoma már a prófétai nyelvezetben is Isten és az ember szeretetteljes kapcsolatát jelenti.
Évközi 29. vasárnap
1. Így szól az Úr felkentjéről, Círuszról…(Iz 45, 1,4–6)
Izajás próféta a Babilonból való közvetlen hazatéréskor (Kr. e. 538) működött, és Isten embere lévén a profán történelem eseményei mögött is meglátja Isten megengedő akaratát.
tovább »
1. Így szól az Úr felkentjéről, Círuszról…(Iz 45, 1,4–6)
Izajás próféta a Babilonból való közvetlen hazatéréskor (Kr. e. 538) működött, és Isten embere lévén a profán történelem eseményei mögött is meglátja Isten megengedő akaratát.
Évközi 30. vasárnap
1. Az özvegyet vagy árvát ne nyomorgassátok… (Kiv 22,20–26)
A „Szövetség Törvénykönyvének” is nevezett Kivonulás könyve, a Tóra második könyve a Kr. e. 9. században keletkezett.
tovább »
1. Az özvegyet vagy árvát ne nyomorgassátok… (Kiv 22,20–26)
A „Szövetség Törvénykönyvének” is nevezett Kivonulás könyve, a Tóra második könyve a Kr. e. 9. században keletkezett.
Évközi 31. vasárnap
1. Ha nem… dicsőítitek meg nevemet… átokká változtatom áldásaitokat…(Mal 1,14b–2,2b.8–10)
Malakiás, az utolsó „kispróféta” kora papságának botrányos életmódját látva megújulásra szólít fel.
tovább »
1. Ha nem… dicsőítitek meg nevemet… átokká változtatom áldásaitokat…(Mal 1,14b–2,2b.8–10)
Malakiás, az utolsó „kispróféta” kora papságának botrányos életmódját látva megújulásra szólít fel.
Évközi 32. vasárnap
1. A bölcsesség ragyogó és hervadhatatlan, könnyen felismerik, akik szeretik, és könnyen megtalálják, akik keresik. (Bölcs 6,12–16)
Az ószövetség legfiatalabb könyve görög nyelven íródott. Szerzője elsősorban a diaszpórában élő zsidókhoz szól.
tovább »
1. A bölcsesség ragyogó és hervadhatatlan, könnyen felismerik, akik szeretik, és könnyen megtalálják, akik keresik. (Bölcs 6,12–16)
Az ószövetség legfiatalabb könyve görög nyelven íródott. Szerzője elsősorban a diaszpórában élő zsidókhoz szól.
Évközi 33. vasárnap
1. Csalfa dolog a báj, a szépség mulandó, de az okos asszonynak kijár a dicséret. (Péld 31,10–13.19–20.30–31)
A Példabeszédek könyve salamoni mondások gyűjteménye. Keltezését biblikusok a Kr. e. 5. századra teszik.
tovább »
1. Csalfa dolog a báj, a szépség mulandó, de az okos asszonynak kijár a dicséret. (Péld 31,10–13.19–20.30–31)
A Példabeszédek könyve salamoni mondások gyűjteménye. Keltezését biblikusok a Kr. e. 5. századra teszik.
Évközi 34. vasárnap
1. Nézzétek, magam gondoskodom nyájamról…(Ez 34,11–12.15–16)
A babiloni fogság idején működő próféta szívesen használja Istenre a pásztor képét.
tovább »
1. Nézzétek, magam gondoskodom nyájamról…(Ez 34,11–12.15–16)
A babiloni fogság idején működő próféta szívesen használja Istenre a pásztor képét.